مجله مروارید سفید

سایت تخصصی زیبایی اندام و صورت

مجله مروارید سفید

سایت تخصصی زیبایی اندام و صورت

بایگانی

بهبود آپنه خواب با جراحی لاغری

شنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۸، ۰۱:۱۳ ب.ظ

بهبود آپنه خواب با جراحی لاغری

 

آیا تا به حال از آپنه خواب ناشی از چاقی چیزی شنیده اید؟ چاقی یکی از مهمترین علل ابتلا به آپنه خواب انسدادی است. علت ایجاد خفگی در خواب یا همان آپنه انسدادی، افتادن بافت نرم گلو و در نتیجه قطع تنفس به صورت موقتی می باشد. این بافت نرم گلو در افراد چاق ضخامت بیشتری دارد و از این رو این افراد مستعد ابتلا به آپنه خواب ناشی از چاقی می باشند.

حدود ۸۵ درصد از افرادی که به آپنه خواب مبتلا هستند، از چاقی رنج می برند. جالب است که بدانید، این اختلال در ۲۵ درصد از مردان و نزدیک به ۱۰ درصد از زنان رخ می دهد. همچنین این بیماری ممکن است همه گروه های سنی را درگیر کند ولی اکثرا در افراد بالای ۴۰ سال و دارای اضافه وزن رخ می دهد.

خطرات آپنه خواب ناشی از چاقی

فشار خون بالا

خستگی و خواب آلودگی روزمره

افزایش احتمال بیماری های قلبی عروقی

بیماری های چشم

دیابت نوع دو

سندروم متابولیک

جراحی لاغری و درمان آپنه خواب

اکثر بیماران ۵۰ تا ۸۰ درصد از وزن اضافی خود را طی ۱۸ تا ۲۴ ماه پس از جراحی لاغری کم می کنند. با کاهش وزن بیماران پس از جراحی لاغری، بافت چربی اطراف مجرای تنفسی کاهش می یابد و همین امر مانع انسداد مجرای تنفسی در هنگام آپنه خواب خواهد شد. این کاهش وزن تنها با تعهد بیمار به انجام فعالیت های ورزشی و رژیم غذایی پس از جراحی لاغری و اتفاق می افتد با گذشت سه ماه از جراحی لاغری، بیماران متوجه بهبود قابل توجه علائم آپنه خواب مانند خروپف و خواب آلودگی در طول روز می شوند.

تا یک سال پس از جراحی لاغری، آپنه خواب در ۸۰ تا ۸۵ درصد از بیماران بهبود یافته و می توانند استفاده از دستگاه cpap خود را قطع کنند. این دستگاه نوعی پمپ هوا است که مانع از بسته شدن نای در طول خواب می شود. همچنین حفظ وزن کاهش یافته برای بیمارانی که به آپنه خواب مبتلا هستند ضروری است. آپنه این افراد با افزایش میزان کمی وزن دوباره عود می کند همچنین جراحی لاغری موجب کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی از مرگ های ناشی از آپنه خواب می شود.

به طور کلی با استناد به ۶۹ مطالعه ای که روی ۱۳۹۰۰ بیمار انجام شد، می توان نتیجه گرفت که آپنه خواب در حدود ۷۵ درصد از بیماران پس از جراحی لاغری بهبود یافته است در واقع، انواع جراحی های لاغری مثل اسلیو معده، بای پس معده و حلقه قابل تنظیم معده قادرند آپنه خواب را نیز مانند سایر بیماری های مرتبط با چاقی درمان کنند.

اگر شما هم از رژیم و ورزش جوابی نگرفته اید و به فکر جراحی چاقی هستید حتما برای تصمیم گیری به بهترین جراح لاغری مراجعه کنید .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی